ISU DAN CABARAN PENDIDIKAN DALAM MENJAYAKAN TRANSFORMASI PENDIDIKAN MALAYSIA


ISU DAN CABARAN PENDIDIKAN DALAM MENJAYAKAN TRANSFORMASI PENDIDIKAN MALAYSIA

 Rosmiza Nor Hasmadi





Malaysia telah berada pada landasan yang betul dan asas yang kukuh untuk memacukan pendidikan dalam menyaingi negara-negara maju. Namun tidak dinafikan, terdapat banyak isu dan cabaran yang perlu ditempuh dalam menjayakan transformasi pendidikan di Malaysia. Mari kita kupas sepuluh isu serta cabaran ini dengan lebih lanjut.

            Cabaran dan isu yang utama dalam menjayakan transformasi pendidikan ini ialah sistem pelajaran masa kini hanya berfokuskan kepada peperiksaan dan pencapaian semata-mata. Sistem pendidikan yang terlalu berorientasikan peperiksaan telah menyukarkan perkembangan potensi murid.

            Cabaran dan isu yang seterusnya ialah pendidikan yang berterusan serta tiada kesinambungan. Pembelajaran kini sangat terhad dengan sistem pembelajaran yang agak membebankan dengan jadual waktu, bilik darjah, kawasan sekolah dan peraturan sekolah.

            Cabaran dan isu yang ketiga ialah pendidikan yang bersepadu. Di sekolah, murid-murid mempelajari mata pelajaran secara terpisah. Hai ini menyebabkan murid-murid tidak dapat mengadaptasikan kefahaman tentang isu-isu serta penyelesaiannya dengan baik.

            Cabaran dan isu yang keempat ialah dari aspek kesejahteraan dan kemakmuran. Pendidikan kini yang amat menggalakkan bahkan mementingkan persaingan menyebabkan hilangnya semangat kerjasama dan tolong-menolong dalam kalangan pelajar. Keadaan ini lebih parah apabila pihak guru dan ibu bapa tidak berkomunikasi dengan baik bagi bersama-sama menyelesaikan serta membantu pendidikan murid.

            Penggunaan bahasa pengantar juga merupakan salah satu cabaran dan isu pendidikan yang tidak asing lagi di Malaysia. Penggunaan bahasa pengantar yang berbeza mengikut jenis sekolah, tamsilnya SJK(C) dan SJK(T), sedikit sebanyak telah mengurangkan penguasaan terhadap bahasa Malaysia.

            Cabaran dan isu yang lain termasuklah kewujudan sekolah vernakular. Pemisahan murid mengikut jenis sekolah telah membentuk satu tanggapan yang dalam diam telah menjarakkan integrasi kaum. Justeru, bahasa Melayu yang diangkat sebagai bahasa pengantar masih tidak dimartabatkan dalam sistem pendidikan vernakular.

            Bukan itu sahaja, pembelajaran kini yang bertujuan untuk lebih mengetahui perkara berkaitan akademik juga merupakan cabaran dan isu pendidikan. Pendidikan yang terlalu berorientasikan akademik dan terikat dengan silibus hanya bergantung kepada satu sumber, iaitu buku teks. Hal ini akan mematikan keseronokkan untuk belajar.

            Cabaran dan isu pendidikan yang lain adalah pembelajaran yang menfokuskan untuk peningkatan kemahiran. Sebagai tamsil, ilmu dan kemahiran yang tidak bersepadu dek kerana amalan rutin serta peraturan yang telah mengekang perkembangan kemahiran pelajar. Maka, tidak hairanlah guru gagal untuk mencungkil bakat serta potensi yang dimiliki oleh murid-murid.

Pelajaran yang dijadikan sebagai panduan untuk mendapatkan kehidupan yang lebih sempurna dan baik juga merupakan cabaran dan isu pendidikan masa kini. Pengasingan murid mengikut pencapaian telah  mewujudkan satu jurang yang tidak baik dalam kalangan mereka. Mereka pasti akan merasa kurang yakin dengan kebolehan diri lalu cepat berputus asa dalam menyelesaikan sesuatu perkara. Jadi, pengasingan murid amatlah sesuatu yang tidak wajar dilakukan kerana ianya hanya akan membataskan sosialisasi serta sikap toleransi dalam kalangan murid.

            Cabaran dan isu yang terakhir ialah berkait dengan ilmu pengetahuan yang diguna pakai sebagai medium bagi menjamin kesejahteraan hidup. Pendidikan yang berfokuskan terhadap akademik dalam tak sedar telah menghapuskan penerapan nilai-nilai murni dalam PdP. Kemesraan dan kesantunan yang dikecapi dalam kalangan masyarakat juga semakin pudar kerana kurangnya amalan nila dalam kehidupan harian.

Isu-isu serta cabaran pendidikan yang muncul ini telah menyukarkan bagi menjayakan proses transformasi pendidikan di Malaysia. Isu yang disebabkan salah faham dan salah tafsir dari kalangan masyarakat telah menyukarkan usaha untuk merealisasikan hasrat yang terkandung dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan.

Tepuk dada tanya selera!


Comments