CABARAN PELAKSANAAN DASAR-DASAR PENDIDIKAN YANG TERPESONG DARI MATLAMAT



CABARAN PELAKSANAAN DASAR-DASAR PENDIDIKAN YANG TERPESONG DARI MATLAMAT

Fayyadhatul Alyaa binti Ahmad Misnun


 Cabaran Pelaksanaan Dasar pendidikan

        I.            Integrasi Nasional

Ø  Integrasi Nasional dalam Malaysia terdiri daripada pelbagai kumpulan etnik termasuk Melayu, Bumiputera, Cina dan India. Komposisi populasi sebegini telah menyumbang kepada perbezaan dari segi bahasa, seni, kebudayaan, dan kepercayaan dan agama yang mana merupakan cabaran yang besar bagi kerajaan untuk menyatupadukan semua kumpulan etnik tersebut.  Demi mengurangkan jurang sosio ekonomi antara kumpulan etnik yang berbeza dan mewujudkan hubungan yang harmoni dan bersatu di kalangan rakyat, kerajaan telah memperkenalkan pelbagai dasar seperti Dasar Ekonomi Baru, Dasar Pendidikan Kebangsaan, dan Dasar Kebudayaan Kebangsaan. 

Ø  Cabaran dalam mengintegrasikan kumpulan etnik yang pelbagai di negara kita, kerajaan mengalami berbagai-bagai halangan. Perbezaan budaya dan agama mengakibatkan perbezaan kefahaman dan budaya dalam membentuk sistem perpaduan. Hal ini kerana Perkara 3 dalam Perlembagaan Malaysia menggariskan bahawa agama rasmi negara Malaysia adalah Islam. Namun, penganut agama yang lain dibenarkan untuk mengamalkan ajaran agama masing-masing dalam kesejahteraan dan keharmonian dan perkara 11 menyatakan warganegara bebas menganut dan mengamalkan budaya dan agama msing-msing tetapi konflik antara agama turut berlaku dalam masyarakat tidak kira isu yang dibawa oleh penganut bukan Islam mahupun penganut Islam sekalipun. Isu negara Islam, hukum hudud, laungan azan, penggunaan nama Allah dalam Bible versi bahasa Melayu, tanda halal pada makanan dan premis perniagaan, dan sebagainya memberi impak yang berpanjangan terhadap perspektif dalam kalangan masyarakat Cina di Malaysia. Ini semua berlaku akibat Dasar Pecah dan Perintah British, perbezaan penempatan geografi mengikut sumber pendapatan etnik, sistem pendidikan dan Bahasa penggantar yang berbeza di sekolah dan penglibatan ekonomi dan politik mengikut kumpulan etnik. Jika perkara ini dibiarkan semakin lama perpaduan terhakis dalam diri masyarakat majmuk di Malaysia.

Ø  Memupuk Integrasi Nasional melalui Dasar Pendidikan Pendidikan memainkan peranan yang penting dalam proses menyatukan semua kumpulan etnik di negara kita. Pendidikan dapat membentuk modal insan yang berkembang secara holistik dari segi jasmani, emosi, intelek dan rohani. Oleh itu, pelbagai langkah telah diambil oleh Kementerian Pelajaran untuk melahirkan generasi masa hadapan yang bersemangat patriotik, bertoleransi, progresif dan bersatu untuk menjadikan Malaysia negara yang cemerlang.

Ø  Pelaksanaan sistem pendidikan kebangsaan yang menggunakan kurikulum dan penilaian yang sama di semua sekolah antaranya ialah Memperkasakan Sekolah Kebangsaan untuk memupuk semangat bersatu dalam kalangan kumpulan etnik yang berbeza, Mengasimilasikan nilai-nilai diri yang positif, nilai-nilai moral dan seni dalam semua mata pelajaran, Memperkenalkan mata pelajaran sivik dan kewarganegraan di sekolah rendah dan sekolah menengah pada tahun 2003. Memperkenalkan Konsep Sekolah Wawasan dan Rancangan Integrasi Murid Untuk Perpaduan (RIMUP) telah diperkenalkan objektifnya.   Meningkatkan penyertaan pelajar dan guru dari ketiga-tiga jenis sekolah berkenaan dalam aktiviti-aktiviti khas. Menambahkan interaksi, persefahaman, kerjasama, muhibah dan toleransi pelajar daripada tiga jenis sekolah. Penggunaan kemudahan dan peralatan tiga jenis sekolah bersama-sama secara maksimum.


     II.         Pendemokrasian Pendidikan

Ø   Pendemokrasian pendidikan merujuk kepada kesamarataan peluang semua orang yang mana melibatkan peruntukan kewangan dan bahan-bahan sumber yang besar, melibatkan pembangunan dasar yang direka untuk mengurangkan ketidaksamaan dari segi sosial dan ekonomi, di samping mengurangkan kos persekolahan seperti yuran dan kos bahan, melibatkan pembangunan kurikulum yang berkaitan dan kerja-kerja merangka prosedur pemilihan yang sesuai untuk peluang-peluang pendidikan di peringkat yang lebih tinggi. Kerajaan juga memastikan Pelajar Pendidikan Khas diberi tumpuan berdasarkan sistem yang sama dengan pelajar normal/biasa. Usaha kerajaan dinyatakan dalam Dasar Pendidikan seperti pendidikan wajib dan percuma untuk sekolah Rendah,Menengah, Sekolah Vernakular, Sekolah Teknik, Sekolah Persendirian dan Sekolah Pendidikan Khas. Kerajaan juga menyediakan pengajian tinggi untuk orang ramai meneruskan pembelajaran supaya melahirkan rakyat celik minda. Pelbagai Dasar dan program dibantu kerajaan seperti Skim Bantuan,Skim Pinjaman Buku Teks, Pelan Makanan Tambahan dan sebagainya bagi golongan berpendapatan rendah.

Ø  Cabaran Kerajaan perlu memastikan pendidikan berkualiti diberikan kepada pelajar tanpa mengira latar belakang etnik, status sosioekonomi, lokasi dan ekuiti. Pelajar dari luar bandar mempunyai hak untuk mengunakan infrastruktur dan kemudahan yang disediakan kerajaan seperti di sekolah bandar dan mereka juga perlu diajar oleh guru terlatih dan berkualiti bagi mencapai kecemerlangan. Guru memainkan peranan dalam merealisasikan matlamat pendemokrasian pendidikan ini.

 

   III.            Globalisasi dalam pendidikan

Ø  Kesan terhadap pendidikan. Penggunaan Bahasa Inggeris sebagai bahasa ilmu dan bahasa antarabangsa. Peluang untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat tinggi akan meningkat apabila banyak kolej swasta dan universiti telah ditubuhkan. Penekanan dalam pembelajaran dan penilaian dalam penggunaan teknologi komunikasi maklumat (TMK). Internet sebagai sumber maklumat dan komunikasi. Peranan guru-guru di dalam kelas lebih kepada pemudah cara. Guru perlu celik ICT dalam menjalankan kerja-kerja pentadbiran dan dapat melahirkan pelajar-pelajar  mampu bersaing dalam pasaran buruh global.  Persaingan yang adil di kalangan institusi pengajian tinggi. Pembelajaran sepanjang hayat boleh dicapai dengan peluang pembelajaran yang disediakan.

Ø  Globalisasi kepada pendidikan kian mencabar dan proses pelaksanaan sistem pendidikan di Malaysia perlu disesuaikan dan perlu mengikut arus kemodenan supaya dapat bersaing di peringkat antarabangsa. Cabaran yang perlu dihadapi adalah keperluan untuk mengamalkan pembelajaran berterusan. Penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi dalam pengajaran dan pembelajaran yang perlu diaplikasikan mengikut era masa kini. Melahirkan pembangunan identity pelajar kearah generasi yang progresif dan dinamik. Guru-guru tidak bersedia dengan perubahan terutamanya dalam aspek penggunaan ICT dalam proses pengajaran dan atas factor beban kerja lain selain daripada mengajar mereka menguruskan hal ehwal murid dalam pelbagai aktiviti termasuk kurikulum. Ada juga setengah sekolah yang masih menggunakan sistem tradisional tanpa mengikut pembelajaran secara global.


  IV.            Cabaran dalam menghadapi arus perubahan dasar

Ø   Untuk menuju kearah status pendidikan Negara maju.Pemerintah berperanan dalam mencorakkan masa depan pendidikan Negara. Melalui pendidikan dapat melahirkan insan yang berdaya saing dan mampu membangunkan ekonomi negara. Suasana politik Negara berperanan dalam pembangunan pendidikan Negara. Pemerintah yang memandang bahawa pendidikan merupakan asas kepada pembangunan Negara perlu di kekalkan. Pemerintah yang sentiasa berusaha memikirkan cara membangunkan sektor pendidikan dengan meperkenalkan pelbagai dasar demi pembangunan pendidikan Negara. Keperluan mengekalkan pemerintah yang pentingkan soal pendidikan amatlah digalakkan, dan menjadi satu cabaran untuk mengekalkan suasana politik seperti hari ini. Pihak-pihak yang sengaja menggangu sistem pendidikan untuk kepentingan peribadi perlu dielakkan supaya apa yang dihasratkan dan diaturkan oleh kerajaan selama ini tidak menjadi sia-sia. Kerana hasrat kerajaan pada masa sekarng sudah menampakan hasilnya saban tahun. Sistem pemerintahan yang berubah-ubah mengikut pemerintahan menyebabkan dasar juga turut bertambah dan berubah-ubah.

 

     V.            Cabaran dalam mengekalkan kestabilan politik,ekonomi dan sosial

Ø   Kestabilan politik memainkan peranan penting untuk kemajuan dunia pendidikan. Suasana yang aman dan penuh harmoni menjadikan segala perancangan yang dilakukan satu persatu dasar yang dilaksanakan mencapai hasratnya yang mengikut piawaian matlamat. Sebagai contoh lihat di negara luar seperti Amerika Syarikat yang sentiasa bergolak dengan sistem politik dan suasana ini segala perkara yang ingin dilaksanakan tergendala termasuk sistem ekonomi,pendidikan malah sosial. Pembunuhan dan keganasan serta pemberontakan diserata tempat yang menyebabakan pelabur-pelabur dan segala perkongsian ekonomi dengan negara luar ditarik balik atau tidak mendapat sambutan.

Ø  Seterusnya dalam ekonomi pendidikan kita hari ini mengekalkan status quo ekonomi Negara pada tahap yang terbaik adalah salah satu peningkatan kemajuan ekonomi Negara dan sekaligus dapat membantu untuk pembangunan sector pendidikan Negara. Banyak infrastruktur, kemudahan diberikan dan keselesaan seperti bantuan diberikan kepada golongan tidak berkemampuan. Dari segi cabaran adalah persaingan dengan negara lain untuk membentuk sistem ekonomi yang berasaskan teknologi, pengetahuan yang memerlukan pemikiran dan tenaga kerja mahir yang mampu bersaing pada peringkat tempatan dan global. Oleh itu, KPM menyediakan program pembangunan pendidikan yang dapat melahirkan warganegara berilmu pengetahuan, celik IT, berkemahiran, berakhlak mulia untuk memenuhi hasrat Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK).

Ø  Manakala dalam sector sosial sering disajikan dengan pelbagai isu sosial remaja yang rata-rata terdiri daripada mereka dikalangan kanak-kanak dan remaja yang masih belajar tidak kira di institusi tinggi atau sekolah. Terlalu banyak isu sosial berkaitan isu ponteng sekolah, merokok, minuman keras dan pembuangan bayi.  Perkara ini menjadi duri dalam daging kepada sektor pendidikan , yang seterusnya boleh menghalang perkembangan pendidikan secara positif. Banyak masa, wang dan tenaga digembleng untuk menaganinya. Dari hari kesehari ia membiak bak kudis  buta yang tiada berkesudahan pada dunia  pendidikan. Andai ia tidak ditangani oleh semua pihak dengan bijak , isu ini boleh menyebabkan keruntuhan sistem pendidikan kita pada hari ini.

 

Dasar yang digubal bertujuan untuk mendisplinkan atau kawalan, inovasi, solusi dan kebajikan atau perkhidmatan. Dasar tersebut untuk keharmonian, keadilan, penambahbaikkan dan pemantapan dalam sector swasta. Dasar perlu dilakasanakan dengan teliti dan sistematik supaya apa yang dilakukan mencapai matlamatnya. Dasar yang terpesong daripada matlamat atau tidak dapat direalisasikan dengan baik akibat sistem politik dan pemerintah yang berubah-ubah menyebabkan lambakan dasar dan dasar ini digubal dari kalangan kumpulan pentadbiran elit dan ahli politik tanpa golongan professional seperti guru-guru dan pihak yang bertanggungjawab yang pernah mengguruskan sekolah. Antara dasar pendidikan yang tidak dapat direalisasikan mengikut matlamat ialah:









 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Comments