PENGHAYATAN FALSAFAH PENDIDIKAN KEBANGSAAN(FPK) YANG SEMAKIN TERHAKIS
Nor Zoarifah binti Izhar
Pengenalan
kepada Falsafah Pendidikan Kebangsaan(FPK)
Menurut
Pusat Rujukan Persuratan Melayu(PRPM) di dalam kamus dewan edisi keempat
menyatakan bahawa maksud yang terperinci bagi perkataan falsafah adalah
pengetahuan tentang pengertian yang dianggap sebagai ilmu yang tertinggi yang
menjadi dasar ilmu-ilmu lain.Manakala bagi maksud untuk perkataan pendidikan
pula adalah perihal mendidik.Seterusnya bagi makna perkataan kebangsaan pula
adalah perkara yang berkaitan dengan negara secara keseluruhan dan dipilih
untuk melambangkan keperibadian sesebuah negara.Oleh yang demikian,dapat
disimpulkan bahawa Falsafah Pendidikan Kebangsaan(FPK) membawa maksud sebagai
suatu garis panduan yang lengkap dan sempurna yang menjadi asas pembentukan
sistem pendidikan dalam negara ini yang merangkumi satu usaha yang berterusan
ke arah lebih memperkembangkan lagi potensi individu secara menyeluruh dan
bersepadu untuk melahirkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi
intelek,rohani,emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada
Tuhan.Falsafah Pendidikan Kebangsaan(FPK) dikatakan sebagai suatu garis panduan
yang lengkap dan sempurna kerana mempunyai kandungan Falsafah Pendidikan Kebangsaan
(FPK) yang merangkumi tiga perkara penting iaitu bentuk pendidikan,proses
pendidikan dan matlamat pendidikan yang telah menerangkan secara terperinci
setiap daripada fungsinya.Oleh yang demikian melalui Falsafah Pendidikan
Kebangsaan (FPK) dapat menjadi asas utama dalam melonjakkan negara ini kearah
membentuk sebuah sistem pendidikan yang baik yang mempunyai prinsip dan
nilai-nilai yang mana dapat dijadikan untuk memperkembangkan lagi potensi murid
sehingga mencapai ke tahap yang cemerlang di dalam kehidupan.
Faktor-faktor
yang menyebabkan penghayatan Falsafah Pendidikan Kebangsaan(FPK) semakin terhakis
Faktor-faktor
yang mempengaruhi penghayatan Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) yang
menyebabkan ianya semakin terhakis adalah kerana yang pertama disebabkan oleh amanah
dan tanggungjawab yang besar yang perlu dipikul oleh setiap warga pendidik dan
yang kedua pula adalah kerjaya guru sebagai kerjaya profesional yang mencabar.Bagi
menghuraikan faktor yang pertama iaitu amanah dan tanggungjawab yang besar yang
perlu dipikul oleh setiap warga pendidik adalah kerana guru lah orang yang
pertama yang mendedahkan pendidikan awal iaitu pendidikan secara formal kepada
para pelajar.Pendidikan formal mempunyai reka bentuk untuk memperkembangkan
lagi ilmu dan kemahiran dan mengambil masa yang lama bagi para pelajar untuk
menghabiskan silibus serta pembelajarannya berbentuk seragam dan berjadual yang
disusun secara sistematik dan teratur mengikut perancangan yang telah
ditetapkan.Tugas menjadi seorang pendidik pada dasarnya adalah bukan satu
tugasan yang senang.Hal ini kerana, memerlukan kesabaran dan ketabahan yang
tinggi demi memastikan setiap anak didik mendapat pendidikan yang sempurna
dalam kurikulum dan kokurikulum di sekolah.Tugas guru dianggap semakin hari
semakin bertambah apabila seseorang warga pendidik tidak benar-benar menghayati
prinsip dan nilai-nilai dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan(FPK) semasa menjalankan
tugasnya.Hal ini demikian kerana,Amanah dan tanggungjawab yang dipikul dianggap
satu bebanan yang berat yang mana akan menyebabkan fokus dalam pengajaran dan
pembelajaran di dalam bilik darjah akan terganggu.Oleh yang demikian,pastilah
guru tidak dapat membuat persediaan yang baik sebelum memulakan pengajaran dan
akan mengakibatkan proses bagi memperkembangkan lagi potensi murid secara
menyeluruh dan bersepadu akan terbantut.
Seterusnya,bagi faktor yang kedua pula ialah kerjaya guru sebagai kerjaya profesional yang mencabar.Bagi menjadi seorang warga pendidik yang serba lengkap dengan ilmu pengetahuan dan kemahiran bukanlah suatu perkara yang mudah untuk dicapai jika tidak memahami konsep Falsafah Pendidikan Kebangsaan(FPK) dengan sebetulnya.Hal ini kerana,untuk menjadi seorang guru yang berjaya memerlukan kefahaman yang baik dalam bidang kerjaya yang diceburi,minat yang mendalam dan jiwa yang dipenuhi dengan semangat cinta akan kerjaya.Tambahan lagi,gurulah insan yang berperanan untuk membimbing dan mendidik anak bangsa dengan membangunkan pelajar secara seimbang dan harmonis ke arah memastikan tiada mana-mana aspek yang diberi perhatian lebih dan ada aspek lain yang terabai.Hal ni demikian kerana keseimbangan adalah faktor utama dalam membentuk kesejahteraan diri pelajar yang menitikberatkan nilai-nilai baik seperti bersyukur dengan nikmat yang diberi dan saling bantu-membantu antara satu sama lain bagi membolehkan kehidupannya berjalan dengan lancar tanpa sebarang masalah yang besar.Oleh yang demikian,guru yang gagal mengaplikasikan Falsafah Pendidikan Kebangsaan(FPK) dengan baik dalam kehidupannya akan menganggu gugat matlamat falsafah tersebut.
Banyak kesan
yang dialami apabila penghayatan Falsafah Pendidikan Kebangsaan(FPK) semakin
terhakis.Hal ini kerana Falsafah Pendidikan Kebangsaan(FPK) merupakan satu
perancangan yang baik dan lengkap meliputi keseluruhan aspek yang dapat
dijadikan bimbingan terpenting kepada para guru.Antara kesannya yang pertama
ialah matlamat Falsafah Pendidikan Kebangsaan(FPK) itu sendiri tidak akan dapat
dicapai dengan baik.Manakala yang kedua mutu dan kualiti pembelajaran hanya
pada tahap memuaskan dan yang ketiga pula adalah nilai-nilai baik tidak dapat
dipupuk sepenuhnya kepada para pelajar.
Merujuk
kepada kesan yang pertama iaitu matlamat Falsafah Pendidikan Kebangsaan(FPK)
itu sendiri tidak akan dapat dicapai dengan baik.Hal ini demikian kerana,tujuan
utama falsafah ini dikeluarkan dan digubal menjadi panduan utama dalam sistem
pembelajaran di sekolah.Apabila para guru tidak dapat memahami kehendak Falsafah
Pendidikan Kebangsaan(FPK) dengan cara yang sebenar proses pengajaran dan
pembelajaran di dalam bilik darjah akan bersifat tidak sistematik dan
bercelaru.Hal ini adalah disebabkan pelaksanaannya tidak mengikut proses yang
diberikan seperti bakat dan potensi dikembangkan secara berasingan yang mana
akan menyebabkan para pelajar keliru dan tidak dapat memperkembangkan dengan
baik setiap potensi dan bakat yang terdapat dalam diri sendiri.
Manakala,kesan
kedua ialah mutu dan kualiti pembelajaran hanya pada tahap memuaskan.Apabila
warga pendidik tidak dapat menguasai bidang kerjayanya dengan baik maka
pengajaran dan pembelajaran yang disampaikan di dalam bilik darjah akan dapat
menimbulkan permasalahan.Sebagai contohnya masalah yang akan muncul adalah para
pelajar tidak dapat memahami apa yang diajar oleh guru yang mana akan
menyebabkan hasil pembelajarannya menjadi merosot dan tidak dapat mencapai
tahap yang cemerlang di dalam akademik.Tambahan lagi kekurangan ilmu
pengetahuan dan kemahiran juga akan menyebabkan proses pengajaran dan
pembelajaran berlaku secara tidak lancar dan tidak tersusun kerana bersifat
tidak menyeluruh dan tidak bersepadu.
Seterusnya
kesan yang ketiga pula iaitu nilai-nilai baik tidak dapat dipupuk sepenuhnya
kepada para pelajar.Jika para guru tidak dapat menghayati matlamat pendidikan
yang terdapat di dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan(FPK) seperti berketerampilan,berakhlak
mulia dan bertanggungjawab akan menyebabkan terbentuknya para pelajar yang
tidak mengaplikasikan nilai-nilai yang baik ini di dalam kehidupan mereka.Hal
ini disebabkan oleh,guru adalah ‘role model’ di sekolah
yang boleh dicontohi dan diikuti oleh para pelajar kerana pembelajaran mengenai
nilai-nilai baik adalah secara tidak langsung dan bersahaja.Sebagai contohnya,
para pelajar akan mengamalkan apa yang dilihat di depan mata mereka.Oleh yang
demikian pastilah akan mencacatkan proses pembangunan modal insan yang berguna kepada
para pelajar.
Comments
Post a Comment